The stoning of Soraya M

Idag har jag varit och sett Idagsläget kanske världens mest berörande film, Soraya M.
Filmen är baserad på en sann händelse och visar tydligt hur lite värda kvinnor är i muslimska länder.
Grym, vidrig, hemsk och vacker film på samma gång.

Filmen utspelar sig i Iran i nutid och handlar om en kvinna vars man falskt anklagar henne för otrohet, och får hela byn att gå emot henne, hon blir oskyldigt dömd att stenas till döds.
Sorayas moster vet om hela kuppen men hennes röst räknas inte, hon är enbart en kvinna, hora, och galen…
Allt detta för att mannen skall få chans att gifta sig med en 14 årig flicka.

Man blir så galet frustrerad, ledsen, skör, förbannad osv osv osv!
Det finns så otroligt mkt jag kan säga om denna filmen, om kvinnosyn och gud. Men jag tror det är lika bra att jag håller det för mig själv, och utesluter bloggen från det..

Filmen är helt klart sevärd, och förtjänar att bli uppmärksammad. Vi lever på 2010talet förfan, sånt här borde inte få finnas, Världen måste vakna!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0